Recension: Mortal Engines (blu-ray)

Mortal Engines

Det är dags att återvända till jättestäderna på hjul. Vi har tidigare recenserat Mortal Engines, och nu tar vi en titt på blu-ray-versionen.

Filmer som Mortal Engines gör sig som bäst på stor duk förstås. Den episka känslan av en jättestad som rullar fram kan inte riktigt få samma resultat på hemmabioanläggningen. Men med det sagt finns det ändå stor behållning av en fantastisk film med mycket mer innehåll än bara effekter.

I vår tidigare recension tyckte jag att ett problem med Mortal Engines var att den är för kort. Jag tänker inte i den här recensionen gå igenom handling och skådespelare, utan mer fokusera på blu-ray-utgåvan. Du som vill veta mer kan med fördel läsa recensionen ovan.

Fördelen med blu-ray är ju just att det hade gått att lägga till ännu mer material för att utveckla storyn. Som sagt var det en av de delar jag tyckte kunde ha varit bättre, för Mortal Engines är en riktigt bra film med en klart episk känsla. Hade vi på blu-ray-utgåvan fått mer karaktärsutveckling, mer bakgrund till städerna och kanske sett även fler städer, då hade Mortal Engines verkligen blivit fulländad.

Mortal Engines

Bortsett från att jag inte får veta mer om allt jag skulle vilja veta mer om så är det ändå en upplevelse att se om filmen på blu-ray. Jag gillar storslagenheten i att kombinera steampunk med en förstörd värld och rullande städer. Kanske är det lite för lätt ibland för huvudpersonerna, och skurken (jag ska inte avslöja vem som är huvudskurk, det är inte så uppenbart som man kan tro) är inte alltid så karismatisk och farlig som han borde vara, men det är trots allt en saga och inte en dokumentär.

Betyget blir lika gott som för bioversionen, och jag hoppas att vi får se en fortsättning.

Betyg Mortal Engines: 4/5

Köp filmen på blu-ray hos CDON.