Recension: Transformers Age of Extinction (2014)

8.5/10

9.5/10

8.0/10

• Bra sci-fi
  • Robotar är robotar
  • Effekter som imponerar

Det har gått fem år sedan slaget om Chicago förändrade mänsklighetens syn på både robotar, även om autobots besegrade decepticons. Det betyder förstås inte att allt är lugnt, mänskligheten kan inte återgå till att förstöra sig själv. Istället måste vi ägna lite tid åt att förstöra de sista autobots. Vi har sett den fjärde filmen i Transformers-serien och till skillnad från så många andra filmkritiker tyckte vi att, tja … trots allt är det ändå Transformers vi pratar om i Age of Extinction.

När uppfinnaren och mångsysslaren Cade Yeager (Mark Wahlberg) kämpar för att få tillräckligt med stålar så han kan skicka sin dotter Tessa Yeager (Nicola Peltz) på college har han förstås väckt våra sympatier. Han är ensamstående, lever i ett ruckel ute på den amerikanska landsbygden (i Texas) och har egentligen inte mycket hopp kvar om att han ska lyckas i livet. Men när han köper ett gammalt lastbilsvrak (hm, vad – eller kanske vem – kan det vara?) börjar livet förändras till … tja, vi skulle vilja säga det bättre, men tusan vet. Helt klart har han åtminstone gjort sitt liv lite mer spännande än att bara sitta och uppfinna skräp som ingen vill ha.

Samtliga filmer i Transformers-serien har en väldigt stor fördel. De är visuellt väldigt tilltalande. CGI-effekterna är makalösa, från början till slut. Det smäller, det sprakar och jösses vad jag känner mig fullständigt överväldigad över hur häftigt det faktiskt är att se enorma robotar banka på varandra och allt som kommer i vägen. När det snart visar sig att det finns ett ännu större hot än vad man någonsin hade kunnat föreställa sig … ja, då är åtminstone jag andfådd.

Age of Extinction

Likväl kan jag inte låta bli att sakna både Shia LaBeouf och Megan Fox. På något sätt representerade de, tillsammans, Transformers själ – inte minst på grund av att robotarna saknar själ, hur mycket empati de än lyckas visa upp. Visserligen tycker jag att Mark Wahlberg faktiskt gör en riktigt bra roll, bättre än vad han presterat på många år.

Handlingen i Transformers 4 utvecklas till det bättre och jag gillar att Age of Extinction är en riktigt lång film, hela 165 minuter lång. Det är väl använda minuter, även om det ibland kan bli lite väl mycket action. Trots detta gillar jag filmen, och jag tror att alla som gillat de tre första filmerna kommer att gilla Age of Extinction. Enda invändningen är att man återigen har försökt förstora upp hotet jämfört med de tidigare filmerna. Hur mycket värre kan det bli? Men oavsett vilket är det en sevärd film.

Köp filmen på CDON.