Recension: Fantastiska Vidunder och var man hittar dem (2016)

6.4

6.0/10

7.0/10

6.0/10

6.0/10

7.0/10

Innan Harry Potter upplevde sina äventyr fick en annan trollkarl uppleva äventyr som var minst lika spännande. Följ med oss till Harry Potters värld när vi recenserar Fantastiska vidunder och var man hittar dem.

Den unge trollkarlen Newt Scamander (Eddie Redmayne) anländer till New York år 1926. Han har en resväska med ett minst sagt suspekt innehåll och det är ingen tvekan om att Scamander har koll på både fantastiska vidunder och var man hittar dem. Eller hur man spårar upp dem om man nu lyckas tappa bort ett vidunder eller två. Eller tre.

För den som gillar Harry Potter är det här en betydligt bättre film än för tittare som är ljummet inställda till trollkarlar och allehanda underliga figurer. Samtidigt är det en egen story som delar samma universum, med samma termer (var beredd på att stöta på mugglare) och samma historik. Däremot har Scamander helt andra utmaningar än vad Potter hade, inte minst i att hantera Tina Goldstein (Katherine Waterston) som är mer än villig att ställa honom inför MACUSA (magikongressen i USA) för att han inte är registrerad där som trollkarl. Vilket leder till fler förvecklingar.

fantastiska vidunder och var man hittar dem

Och många fler förvecklingar blir det, i ett över två timmar långt äventyr. Det är väldigt snyggt gjort och tjugotalets New York känns trovärdigt, till och med när byggnader raseras. Vilket de naturligtvis måste göra i en storfilm som den här. Fast jag hade hellre sett att magin, monstren och utmaningarna hade plockats ner på en lägre nivå. Jag ser det här överallt numera, allt måste vara så förbaskat storslaget att filmer som Fantastiska vidunder och var du hittar dem handlar mer om effekterna än de inre konflikterna. Samtidigt är det underhållning på en rätt okej nivå, vilket med skådespelare som Colin Farrell (och det är skönt att se att han är tillbaka i sitt gamla jag, efter att ha sett honom i The Lobster) och Dan Fogler gör att den undermåliga plotten kan passera.

Fast å andra sidan planeras det för hela fyra filmer till, vilket förmodligen är tre för mycket.

Fakta Fantastiska vidunder och var man hittar dem

Ljud: Dolby Atmos, DTS HD – Master Audio 5.1