Recension: IT (1990)

7.2

8.0/10

7.0/10

9.0/10

6.0/10

6.0/10

Förra året fick vi se en nysinpelning av Stephen Kings klassiska Det. Den första versionen spelades in redan 1990, och den gången som en tvådelad miniserie. Frågan är förstås hur bra den äldre versionen håller idag?

Till att börja med kommer It i 1990 års version i en snygg Steelbook, och hela miniserien får plats på en och samma skiva. Det är 4:3-format på bilden, och det tar lite tid att vänja sig vid. Stämningen finns där redan från start, trots det äldre formatet eller kanske på grund av. I miniserien får vi hela bokens handling, även om inte allt är med förstås. Den nya versionen ger sig bara på dåtiden, medan miniserien tar oss genom förlorarklubbens äventyr både i dåtid och nutid.

Det är en mängd kända skådespelare som spelar medlemmarna i förlorarklubben, och några blev ännu mer kända. Annette O’Toole som Beverly Marsh håller igång än idag och har dessutom spelat i en annan Stephen King-filmatisering; 11.22.63. Tim Curry som Pennywise är kanske miniseriens höjdpunkt, även om han har svårt att tävla med Bill Skarsgård. Den unga versionen av förlorarklubben spelas av  Jonathan Brandis, Brandon Crane, Adam Faraizl, Seth Green, Ben Heller, Emily Perkins och Marlon Taylor. Det känns som om barnens möte med Det är den bästa delen av miniserien, och det ska bli intressant att se om det stämmer även för uppföljaren till IT.

Men trots att den här miniserien är hela 28 år gammal och att både effekter och filmteknik är föråldrade så gillar jag stämningen. Stämningen över allt annat – det är en speciell känsla över hela miniserien. Den är lång och en hel del hade kunnat klippas bort – något som även gäller för nyinspelningen. Men det är ändå värt att se och blandningen av nytt och gammalt lyfter den gamla serien. Jag ska villigt erkänna att jag är svältfödd på bra Stephen King-filmatiseringar, och kanske accepterar mer än vad jag borde, men IT i 1990 års version är faktiskt rätt okej. Även idag.

Fakta IT (1990)

Längd (min): 187
Releasedatum: 2018-01-22