Filmrecension: Mission Impossible (1996)

När Brian de Palma 1996 gav sig in på att återuppväcka den gamla TV-serien från sextiotalet var det kanske ingen som anade att det skulle bli en succé och minst fyra uppföljare. Tom Cruise spelar Ethan Hunt och vi ger er recensionen av den första av de nyinspelade filmerna.

Allt fanns där från start. Signaturmelodin, känslan från de gamla TV-avsnitten, överlägsen teknik och action såväl som agentromantik. Ethan Hunt (Tom Cruise) leder ett team med agenter som ska spåra Alexander Golitsyn (Marcel Iures) i Prag. De ska hindra honom från att sälja uppgifter som kan leda till att amerikanska, hemliga agenter kan avslöjas. Organisationen som Ethan Hunt är med i heter IMF – Impossible Missions Force. Den leds av Jim Phelps (Jon Voight), som också är på plats i Prag för att dirigera Ethans team rätt. Men något går snett och en efter en av teamet medlemmar mördas.

Mission Impossible

Mission Impossible är ingenting annat än en hederlig agentrulle, med mycket action och bra skådespelande. Det finns några riktigt minnesvärda scener, inte minst när Ethan hänger i repen i rummet där han inte får röra vid golvet. Den första filmen satte förstås nivån för de andra fem, vilket gör att förväntningarna var skyhöga när Mission Impossible 2 släpptes fyra år senare. Det enda som sänker betyget är att det ibland känns lite för mycket. Den ena scenen staplas ovanpå den andra, och snart behövs ett andningshål. Det får vi först när eftertexterna rullar, men trots tempot är det en riktigt bra film – än idag. Inte minst när man ser den på Blu-ray, där bildkvalitén är grymt bra!

Köp Mission Impossible-boxen på CDON:

mi-box.bluray

7 trackbacks/pingbacks