Recension: Escape Room 2: No Way Out (2021)

Stäng in ett gäng människor, gör jävelskap mot dem och ju värre desto bättre. Eller?

Konceptet är inte nytt, inte ens originalfilmen Escape Room från 2019 var ny när det gäller ett rum att fly från där fel väg eller fel åtgärd leder till en smärtsam död. Min favoritfilm i genren är och förblir Cube (1997).

Visst hade vem som helst kunnat räkna upp att det skulle bli en uppföljare av Escape Room. Konceptet är rätt kul i sig och ”riktiga” rum som man ska fly från har funnits sedan åtminstone 2010. Att bli instängd i ett rum där man måste lista ut ett antal ledtrådar är roligt, så länge det är en begränsad tid och man inte straffas med att någon går och dör när man gör fel.

I den första filmen var det bara två personer som överlevde, och de är nu tillbaka i uppföljaren. Zoey (Taylor Russell) och Ben (Logan Miller) har bestämt sig för att försöka avslöja företaget som plågade dem i första filmen, men dessvärre hamnar de i en ny serie rum tillsammans med andra överlevare. Kommer fler klara sig den här gången, eller blir de sågade/dränkta/sprängda och så vidare?

Jag gillar egentligen den här sortens filmer, men jag gillar inte när det går inflation i dem – och än mindre när nästa rum alltid måste vara värre i hur regissören vill ta död på karaktärerna. Det går att göra film lite mer intrikat, lite mer genomtänkt och det hade dessutom varit kul att få reda på lite mer om företaget Minos – trots allt är det rätt mystiskt och här hade jag velat veta betydligt mer. Men det kommer väl en trea…

Slutligen, okej skådespeleri (lätt överdrivet ibland), blandat med en del överraskningar gör det ändå till en sevärd film. Men det är är bara knappt den kämpar sig upp till en trea.

Betyg: 3

Fakta Escape Room 2: No Way Out