Recension: Free Fire (2016)

5.4

4.0/10

6.0/10

7.0/10

6.0/10

4.0/10

När man spelar in en film som innefattar många upprepade vapenavfyrningar kan det hända att riktig polis anländer för att undersöka saken. Enligt Armie Hammer hände det nämligen under inspelningen av actionkomedin Free Fire. Hammer har en av de större rollerna tillsammans med ett gäng andra välbekanta ansikten som Brie Larson, Cillian Murphy och Sharlto Kopley.

Handlingen är en tunn sådan, om än händelserik. År 1978 äger en illegal vapenaffär rum i ett varuhus. Två huvudgäng har gått med på att mötas. När ett pistolskott avlossas förvandlas ackorden till en vapenstrid tillika överlevnadsspel där ingen går säker.

free fire

Av de medverkande skådespelarna var det en mindre känd sådan som fångade min uppmärksamhet. Genast kände jag igen Michael Smiley på hans röst och nordirländska accent. Han medverkade nämligen i den stilbildande komediserien Spaced på 90-talet som en excentrisk partyprisse. Här får han istället spela gangsterboss och skjuta lite på Armie Hammer och kompani. Dessutom var det trevligt att få se Sharlto Copley som galen vapensäljare. För ett antal år sedan gjorde han en mycket imponerande insats i fantastiska District 9, och jag tycker att han förtjänar fler storroller i Hollywood.

Denna typ av våldsam komedi med god fokus på dialoger för tankarna till verk av regissörer som Quentin Tarantino, Martin McDonagh och till viss del Guy Ritchie. Det finns paralleller att dra till Tarantinos Reservoir Dogs, som jag personligen dock rankar betydligt högre. Den känns stilmässigt som en bra måttstock för vad man kan förvänta sig.

Tyvärr kan jag inte säga att Free Fire är min typ av film när allt kommer till kritan. Medan det skjuts och ropas på samma skådeplats nästan rakt igenom känner jag inte att jag bryr mig särskilt mycket om vem som dör, skadas eller klarar sig. Jag vill hellre känna mer och det blir svårt att hålla intresset uppe. Visst har filmen sina små ljusa stunder dock med en del lyckad svart komik involverande brandsläckare sargade kroppsdelar. Den kommer säkerligen att falla många bättre i smaken.

Fakta Free Fire

Bild: HD 1080p, Widescreen (2.39:1)
Längd (min): 90