Recension: Mutant Year Zero – Road to Eden (PC)

8.0/10

8.5/10

8.5/10

Svårighetsgrad

7.5/10

Mutant Year Zero – Road to Eden – är här. Det är dags att mutera och åka tillbaka till rollspelens gyllene tidsålder.

Gamla hederliga Mutant från Äventyrsspel var det andra rollspel jag spelade. Det första var Drakar och Demoner, och båda dessa gamla hederliga rollspel har gett mig många fina minnen genom åren. Det nya spelet Mutant Year Zero: Road to Eden baseras på Mutant År Noll, som Fria Ligan har gett ut.

I grund och botten är det ett taktiskt rollspel som är turbaserat, men bara när det är strid. Så långt påminner Mutant Year Zero rätt mycket om hur striderna fungerar i Xcom, men möjligheten att på egen hand utforska världen gör att det skiljer sig en hel del. Det är dock inte en helt öppen värld, även om du kan röra dig rätt fritt så förflyttar du dig mellan huvudområden via en karta. Inom varje område kan du springa omkring hur du vill, men när du väl kommer till en strid blir spelet turbaserat.

Du får dock inte skapa din egen karaktär, vilket jag tycker är mycket synd. Jag hade hellre sett att spelet lät oss skapa karaktärer ur valfri klass och yrke, precis som i vilket traditionellt rollspel som helst. Istället dras vi med färdiga karaktärer och till en början är det ett muterat vildsvin och en muterad anka. De har en bra dynamik och känns trovärdiga, vilket väger upp lite för att man inte kan skapa en egen karaktär. Under spelets gång kommer du att kunna låsa upp nya mutationer i takt med att du går upp i level.

Storyn som berättas är intressant och förmodligen är det berättelsen som är anledningen till att utvecklarna låst sig vid fasta karaktärer. Det hade dock gått att lösa även om man lät spelarna skapa sina karaktärer. Jag gillar att det finns en hel del mystik och våra hjältar inte har färdats särskilt långt utanför deras hemvist. Deras hemvist är arken – The Ark – som är en liten stad som ligger skyddad högt ovan mark på resterna av någon byggnad.

Spelet utspelas i Sverige, och närmare bestämt i områden kring Göteborg. Vägskyltar och fordon har svenska namn oavsett vilket språk du spelar spelet på, och lite synd är det att det inte går att spela på svenska när det nu utspelar sig i Sverige. För att vara ett spel som utspelas rätt nära katastrofen tycker jag att det är lite väl grönskande, men bilden av en apokalyps är väldigt närvarande. Det finns kraschade och övergivna fordon lite överallt, skelett efter folk som försökt fly och allmän förödelse.

Mutant Year Zero

Striderna är svåra redan på den normala svårighetsgraden och det gäller att planera sina strider väl. Framför allt ska man använda sig av möjligheten att smyga och att placera ut karaktärerna väl inför en strid. När du möter på en grupp motståndare där det finns en shaman (som kan tillkalla förstärkningar) och/eller en med-bot (medicinrobot) så kan du få hålla på att slåss rätt länge om du inte slår ut de strategiskt viktiga motståndarna först. En med-bot kommer att ränna runt och hela fiender som du slagit ut, vilket är rätt frustrerande. En med-bot har dessutom rätt bra med hälsa och pansar, så du slår (i början) inte ut roboten med bara ett par skott.

Jag gillade som sagt Mutant väldigt mycket när jag spelade det som traditionellt pappersrollspel och jag gillar Mutant Year Zero väldigt mycket också. Rollspelskänslan finns där definitivt och det är ett stort plus att det utspelas i Sverige. Det är synd och skam att det inte går att skapa egna karaktärer, men vi kan alltid hoppas på att en framtida expansion löser det. Spelet har inga större nackdelar förutom detta, möjligtvis är det lite väl svårt ibland, men det går att välja en lägre svårighetsgrad om man vill. Hade jag fått önska skulle jag hellre sett ett Mutant som utspelar sig i den värld som det första Mutant gjorde, där Pyrisamfundet var en form av civilisation som gjorde äventyren bra mycket mer intressanta.

Nu väntar jag bara på att samma utvecklare ska utveckla Drakar och Demoner, även om det kanske är önsketänkande. Bara det blir den gamla originalversionen, gärna baserad på Expert-reglerna.

Fakta Mutant Year Zero

Recenserat på: PC